KLIMA

2 girls running in a cornfield with modern windmills in the background

Emise oxidu uhličitého a ostatní skleníkové plyny jsou odpovědné za klimatické změny a globální oteplování. Redukce těchto emisí je jednou z největších výzev, které kdy lidstvo čelilo.

Pár stupňů možná nezní moc dramaticky, ale pro budoucnost naší planety i těchto pár stupňů představuje velkou hrozbu. Abychom do roku 2050 dokázali udržet nárůst globální teploty do 1.5 stupňů Celsia – a tak splnit závazek stanovený v Pařížské dohodě v rámci úmluvy OSN o změně klimatu – musíme rapidně snížit emise oxidu uhličitého. Dosažení tohoto ambiciózního cíle bude možné pouze tehdy, pokud vlády a společnosti přijmou tuto výzvu jako příležitost k podpoření inovací a k naplňování vizionářských nápadů.

Zavázáni k ochraně klimatu

Změna klimatu je jednou z hlavních globálních výzev současnosti. Zavázali jsme se k dosažení cíle 1,5 stupně podle Pařížské dohody o klimatu a změnu klimatu a její dopady zohledňujeme v rámci naší udržitelnosti a řízení rizik a v celém našem hodnotovém řetězci. Je pro nás relevantní ze dvou hledisek: zaprvé z hlediska potenciálního dopadu naší činnosti na globální stopu skleníkových plynů a zadruhé z hlediska potenciálního dopadu změny klimatu na naše obchodní aktivity. V rámci naší strategie udržitelnosti se zabýváme našimi přímými a nepřímými emisemi CO2 a jejich potenciálním dopadem na klima. Začínáme tím, že se zaměříme na naše vlastní závody, které můžeme přímo ovlivnit. Plánujeme dosáhnout snížení uhlíkové stopy naší výroby. Toho dosáhneme neustálým zvyšováním energetické účinnosti a stále větším využíváním energie, zejména elektřiny, vyráběné z obnovitelných zdrojů.

YouTube Thumbnail Combat climate change (Thumbnail)

Naše stopa CO2

Snažíme se optimalizovat naši vlastní stopu CO2. K posouzení naší stopy používáme reprezentativní hodnocení životního cyklu všech kategorií produktů. Vyhodnocujeme také údaje o surovinách a obalových materiálech, které používáme, a o přepravních operacích.

Celkově výroba našich produktů představuje přibližně jedno procento naší uhlíkové stopy v celém hodnotovém řetězci. To zahrnuje přímé emise (Scope 1) a nepřímé emise z nakupované energie (Scope 2). Většinu přímých zdrojů tvoří například spalovny při provozu kotlů. Mobilní spalovací zdroje, jako jsou motory vozidel, jsou však také zodpovědné za emise v rozsahu 1. Příkladem jsou nákladní automobily, vysokozdvižné vozíky a další vozidla. Nakoupená energie (Scope 2) zahrnuje především nakoupenou elektřinu, ale také páru, vytápění a chlazení.

Emise v rámci našeho hodnotového řetězce s výjimkou našich provozů představují přibližně 98 procent naší provozní stopy CO2. Na používání našich výrobků připadají přibližně dvě třetiny a na suroviny a obaly přibližně jedna čtvrtina. Právě zde nacházíme největší potenciál ke snížení emisí a přispění k ochraně klimatu. Přeprava našich výrobků a jejich likvidace/recyklace se na našich emisích podílí přibližně 7 procenty.

Provozní stopa CO2*

V tisících metrických tun ekvivalentu CO2/CO2
*Zjednodušené znázornění

Opatření na místě

Při zmírňování klimatických změn se zaměřujeme především na naše vlastní závody a výrobu. V této oblasti jsme si stanovili ambiciózní lhůty a absolutní cíle snížení emisí. Těch chceme dosáhnout neustálým zlepšováním naší energetické účinnosti a využíváním více energie z obnovitelných zdrojů, zejména elektřiny a tepla.

Zavázali jsme se, že do roku 2030 snížíme emise CO2 na tunu výrobku v rozsahu 1 a 2 o 67 % ve srovnání s rokem 2017. Na cestě k tomuto vědecky podloženému cíli sledujeme náš prozatímní cíl snížit do roku 2025 uhlíkovou stopu našich výrobních závodů o 65 procent ve srovnání se základním rokem 2010. Nadále usilujeme o dosažení našeho stávajícího vědecky podloženého cíle získávat do roku 2030 100 % nakupované elektřiny potřebné pro výrobu z obnovitelných zdrojů. Neustále hledáme způsoby, jak rychleji snižovat emise ve vhodných lokalitách.

Na základě našeho pokroku a získaných zkušeností v těchto oblastech jsme se v roce 2021 rozhodli posunout naše ambice pro rok 2040 o deset let: Do roku 2030 chceme dosáhnout klimaticky pozitivní bilance skleníkových plynů v naší výrobě (Scope 1 a 2).

Pozitivní klima ve výrobě pro nás znamená, že se snažíme přebytečnou uhlíkově neutrální energii, kterou společnost Henkel nepotřebuje pro své vlastní účely, dodávat třetím stranám. Tímto způsobem se vyhneme vlastním emisím a zároveň umožníme třetím stranám využívat uhlíkově neutrální energii.

Zapojení v našem hodnotovém řetězci

Kromě našich aktivit v našich vlastních závodech se snažíme využít náš vliv v oblastech našeho hodnotového řetězce, které jsou zvláště důležité z hlediska emisí CO2.

Z naší analýzy vyplývá, že největší vliv na naši stopu CO2 má fáze používání produktů, a to zejména v oblasti spotřebitelských obchodů. Naše produkty se v domácnostech a průmyslových procesech používají milionkrát denně. Naším cílem je proto spolupracovat s našimi zákazníky, spotřebiteli a dodavateli a ušetřit během desetiletého období od roku 2016 do roku 2025 100 milionů tun CO2. Abychom toho dosáhli, vytvořili jsme portfolio úspor CO2, které lze použít jako základ pro přesné vyčíslení příspěvků produktů ke snižování emisí.

Mnoho surovin, které používáme, je založeno na uhlíku, například povrchově aktivní látky v pracích prostředcích a šamponech, pryskyřice v lepidlech a plasty pro obaly. Při jejich biologickém rozkladu nebo spalování se uvolňuje CO2. Proto plánujeme postupně nahradit fosilní uhlík v našich surovinách a obalech obnovitelným uhlíkem, abychom se přiblížili budoucnosti, která bude účinně využívat zdroje a bude klimaticky neutrální. Zaměřujeme se zejména na využívání uhlíku z rostlin nebo jejich částí jako součásti obnovitelné biosféry. Jako zdroj lze v budoucnu využít také uhlík ze vzduchu a z odpadních materiálů, jako jsou plasty.

Stanovíme si čistě nulovou cestu pro naše emise v celém hodnotovém řetězci

Mezi klíčové cíle hodnotového řetězce patří náš vědecky podložený cíl snížit do roku 2030 emisní stopu surovin a obalů, které používáme na tunu produktu, o 30 % (oproti výchozímu roku 2017). Jednou ze součástí tohoto cíle je naše obalová strategie, protože emise CO2 lze snížit například použitím recyklovaného materiálu. Stejně jako náš cíl pro výrobu splňuje i náš cíl v oblasti emisí v hodnotovém řetězci (Scope 3) kritéria iniciativy Science Based Targets pro ambiciózní cíle hodnotového řetězce, což znamená, že je v souladu s osvědčenými postupy.

V návaznosti na naše stávající cíle SBTi pro rok 2030 a naši ambici dosáhnout do roku 2030 klimaticky pozitivní bilance v naší výrobě, začleníme "SBTi Corporate Net-Zero Standard", abychom stanovili cestu pro snižování našich emisí Scope 3. Tento standard obsahuje pokyny, kritéria a doporučení pro společnosti, aby si stanovily vědecky podložené cíle čisté nuly v souladu s cílem 1,5 stupně podle Pařížské dohody.

Pomáháme zákazníkům a spotřebitelům redukovat emise CO2

Naše výrobky se denně používají v milionech domácností a průmyslových procesů. Naším cílem je proto ve spolupráci se zákazníky, spotřebiteli a dodavateli ušetřit v desetiletém období od roku 2016 do roku 2025 100 milionů tun CO2. Abychom toho dosáhli, vytvořili jsme portfolio úspor CO2, které lze použít jako základ pro přesné vyčíslení příspěvku výrobků k zamezení emisí (rozsah 4).

Naším cílem je pomoci našim zákazníkům a spotřebitelům šetřit CO2 – například praním při nižších teplotách nebo přechodem na výrobky pro péči o vlasy, které se nemusí oplachovat, a tudíž nevyžadují ohřev vody. Malé změny v každodenním životě mohou mít velký význam a mohou mít pozitivní vliv na klima.